Wat is een brandbook?

wat is een brandbook

Los van de vraag wat branding nou is, krijg ik vaak de vraag wat een brandbook is en waarom dit handig is om te hebben. Je raadt het al, ik ga je dat in deze blog uitleggen!

Neem je bedrijf serieus

Allereerst is het heel belangrijk om je bedrijf als merk te zien. Neem jezelf en je bedrijf serieus en straal dat ook naar de buitenwereld uit! Stop tijd in je strategie, in je content, in je visuele identiteit, in je producten, etc. Het is handig om al deze informatie te verzamelen in een brandbook.

De visuele identiteit

Een brandbook kan je zo uitgebreid maken als je zelf wil. Wat er sowieso altijd in voorkomt zijn de richtlijnen over de vormgeving van je uitingen. Welke kleuren gebruik je, welke lettertypes en hoe groot? Zijn er prints en patronen of andere elementen die terugkomen in je branding? Is er een bepaalde stijl van fotograferen? Hoe wordt jouw toekomstige klant aangeschreven? Welke tone of voice wordt er gebruikt? Hoe ziet het logo er uit en waar wordt deze geplaatst? Hoe zien uitingen (flyers, social media, visitekaartjes, etc.) er uit?

Dezelfde look & feel

Dit wordt allemaal verzameld in een brandbook. Het voordeel hiervan is dat iedereen die iets maakt voor jouw bedrijf zo dezelfde look & feel kan creëren. Zo heeft jouw quote op social media dezelfde uitstraling als de bestickering op je bus en je visitekaartjes. Heel belangrijk dus om hier bewust mee om te gaan en dit brandbook te delen zodra een externe partij voor je aan de slag gaat.

De kern uitschrijven

Wat je nog meer kan uitschrijven in een brandbook, is de kern van jouw bedrijf. Jouw why, je missie, je visie, je doelgroep uitgebeeld als persona, maar ook je producten, je marketingpyramide, de strategie die hier onder ligt. Alles wat met je merk te maken heeft kan je in een brandbook bijhouden. Zo wordt het een echt verzamelwerk, die je steeds weer kan uitbreiden.

Stel je eens voor dat je groeit en er komen mensen voor je werken. Hoe fijn zou het zijn als je jouw brandbook kan geven op hun eerste dag om door te lezen? Zo krijgen jouw medewerkers meteen een compleet beeld van je bedrijf én jouw uitingen!

Wat is het verschil tussen een brandbook en een brandboard?

Een brandboard is een versimpelde versie van een brandbook. Op een board laat je alleen het logo zien, de logo variaties, de kleuren, de letterypes en eventuele grafische elementen. Zo’n board kan je er wat makkelijker bij pakken, soms wordt het zelfs als poster gedrukt en opgehangen ter referentie.

Een aantal voorbeelden