Waarom kernwaarden belangrijk zijn voor je brand

Waarom kernwaarden belangrijk zijn voor je brand

Stel je voor dat jij met je bedrijf begint zonder te weten wat belangrijk voor je is. Het enige wat je zeker weet, is dat je voor jezelf wil beginnen en nooit meer voor een baas wil werken! Je neemt alle klussen aan die je aangeboden krijgt en je roept heel hard dat je zelfstandig bent. Maar ben je dat eigenlijk wel? Waarom neem je deze klussen eigenlijk aan? Omdat je ze leuk vindt, of omdat je werk nodig hebt?

Even terug naar het begin… de enige reden om voor jezelf te beginnen is dat je nooit meer voor een baas wil werken. Wat mij betreft zijn er veel meer redenen dan dat. Natuurlijk is dat er één van, er onder zit waarschijnlijk de kernwaarde vrijheid en die betekent voor iedereen iets anders.

Wat zijn kernwaarden precies?

Kernwaarden zijn de belangrijkste maatstaven of principes van jouw brand. Kernwaarden geven richting en houvast. Stel dat jij het milieu belangrijk vindt, je bent tegen vervuiling en je leeft zo milieuvriendelijk mogelijk. Zou je dan voor een grote vervuiler gaan werken? Ook als het je heel veel geld oplevert? Nee dus. Milieu is dan een kernwaarde van je. Nog een voorbeeld. Je vindt het fijn als je contact kan maken met mensen en je speelt in op wat je bij ze ziet gebeuren. Zou je dan een online geautomatiseerd programma opzetten? Nee. Verbinding is een kernwaarde van je.

Kernwaarden kiezen

Het is enorm van belang dat jij je kernwaarden op orde hebt, anders neem je werk aan dat niet bij je past. Maar hoe kies je die kernwaarden en hoeveel heb je er nodig?

Ik geef je 5 tips voor het kiezen van de juiste kernwaarden:

  1. Download de lijst met kernwaarden, vink de waarden aan die bij jou passen en ga de hele lijst af, tot je maximaal 5 kernwaarden aangevinkt hebt.
  2. Een kernwaarde is nu al super belangrijk voor je, het is geen verlangen voor de toekomst.
  3. Omschrijf kort per kernwaarde wat deze voor jou betekent. Zoals gezegd betekent vrijheid voor jou iets anders dan voor mij.
  4. Neem hier de tijd voor, je kernwaarden worden steeds duidelijker en zullen ook veranderen in de loop der tijd.
  5. Maak je kernwaarden visueel door ze op te schrijven of plaatjes bij te zoeken en hang ze ergens waar je ze elke dag kan zien. Tip: de wc is een goeie plek!

Nee zeggen was nog nooit zo makkelijk!

Nu jij je kernwaarden helder hebt, kan je ze gaan inzetten in je bedrijf. Dat kost in het begin wat meer moeite, maar als je eenmaal in deze flow zit, gaat het moeiteloos. Je kan zelfs makkelijker nee zeggen! Hoe? Ik leg het je uit.

Je kernwaarden als richtlijn

Je kan makkelijk nee zeggen als de keuze zo duidelijk is als bij het voorbeeld met milieu als kernwaarde. Maar wat nou als het minder duidelijk is? Leg het aanbod naast je kernwaarden en vraag jezelf per kernwaarde; past dit bij elkaar? Als jij vaker nee antwoordt dan ja, weet je dat dit niet jouw klus is. Bijvoorbeeld. Mijn kernwaarden zijn creativiteit, humor, kennis, waardering en zelfstandigheid. Als ik een klus krijg aangeboden waarin ik geen creativiteit heb, gaat het feest niet door. Als het een hele stijve organisatie is, waar geen ruimte is voor grappen en ik dus mezelf niet kan zijn, gaat het feest niet door. Het liefst heb ik al mijn kernwaarden afgevinkt, dat zou de ideale situatie zijn. Soms zijn er 4 kernwaarden afgevinkt en 1 niet, het is dan aan jou om te bepalen of je wel of niet met deze klant in zee gaat. En zoals ik al zei, in het begin kost het meer moeite, uiteindelijk zal dit makkelijker gaan en zal je de juiste mensen aantrekken!

Ik ben benieuwd…

Heb jij je kernwaarden helder en wil je ze met me delen?