Onderscheiden door branding

onderscheiden door branding

Regelmatig wordt mij gevraagd wat branding precies is. Het wordt dan op z’n Hollands uitgesproken, gevolgd door de grap wat ik met de zee en golven te maken heb… Uh nee, niets. Branding (spreek uit brèèènding) is onderscheid creëren. De letterlijke vertaling vanuit het Engels voor ‘to brand’ is ‘het merken’ en is ontstaan door het merken van koeien. Want hoe kan je koeien beter van elkaar onderscheiden dan door een stempel op hun kont? Tegenwoordig krijgen ze een label in hun oor, dat is iets diervriendelijker, maar dat terzijde.

Onderscheiden door branding

Goed, onderscheid creëren dus. Je wil dat mensen bij jou kopen, niet bij een ander. Maar hoe doe je dat? En wat heeft een avocado hiermee te maken?

de onderdelen van branding

De kern van je brand

Het eerste onderdeel van branding is de kern van jouw bedrijf, de pit van de avocado. Zonder pit geen avocado, zonder kern geen branding! Dit gaat over waarom je doet wat je doet. Als je dit niet helder voor jezelf hebt, loop je op een verder stadium vast. Je neemt alles aan wat je maar kan aannemen. Er is geen duidelijk doel, geen kant die je opgaat. Je mist focus. Erg belangrijk dus om hierbij stil te staan. Denk aan je kernwaarden, je doelgroep, zijn of haar probleem en de oplossing die jij hiervoor biedt. Het gaat hier om je missie, je visie, je why, je usp’s… kortom alles wat je maar kan bedenken waarom jij je bedrijf bent gestart en wat jou uniek maakt!

De visuele identiteit

Het tweede onderdeel van branding is de identiteit. Dit is het lekkerste deel van de avocado! Hoe ziet je logo er uit? Welke kleuren gebruik je, welke lettertypes? Hoe groot zijn de letters? Hoe worden afbeeldingen gebruikt? Gebruik je altijd dezelfde fotograaf of wissel je af? Maar ook de tone of voice valt hieronder. Belangrijk hierbij is; herkenbaarheid door consistentie! En natuurlijk dat dit alles aansluit op jouw doelgroep, anders ben je in de verkeerde vijver aan het vissen. Bedenk je maar eens dat jongeren een andere benadering nodig hebben dan ouderen.

Het imago

Het laatste onderdeel van branding is het imago. Dit komt als laatste aan bod, maar is het eerste wat mensen van je zien. Denk maar aan de avocado! Je imago zegt alles over waar je te vinden bent en hoe je over komt. Imago gaat ook over de producten die je aanbiedt, op welke kanalen je zichtbaar bent en de mensen of merken waar mee je samen werkt. Je raadt het al, dit alles moet in lijn zijn met je kern en je identiteit. Als ouderen onder jouw doelgroep vallen, is het niet verstandig om op Instagram te zitten, dan zul je een andere aanpak nodig hebben. Goed dus om bij stil te staan!

Nooit meer een blog missen?

Schrijf je in voor mijn gratis branding tips, en mis niets!