Hoe gebruik je een inhaakkalender?

Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen, nationale pannenkoekendag, capslockdag of comic sans dag (the horror)… maar waarom wordt daar over gepost? En hoe weten mensen dit en wat kan jij ermee? We noemen dit inhaken, en als je dit goed doet, kan het voor flink wat interactie en aandacht zorgen!

Alle dagen verzameld op een inhaakkalender

Alle dagen waar je op kan inhaken staan verzameld op een inhaakkalender. De meest voor de hand liggende dagen zijn bijvoorbeeld Pasen en kerst, de start van een nieuw seizoen of zomer- en wintertijd. Maar ook sportevenementen, boekenweek en internationale dagen staan er op. Als je echt even geen inspiratie meer hebt, kan je zo’n kalender erbij pakken.

Het is een fijne tool om je door te laten inspireren, maar let op dat je hem goed gebruikt! Haak alleen in op een dag die ook echt van toepassing is op jouw brand en je doelgroep. Zo heb ik al genoeg ondernemers gezien die zogenaamd inhaken op mannendag, zonder dat ze iets doen met mannen, of iets voor mannen verkopen. Zonde.

Hoe dan wel?

Inhaken betekent dat je een onderwerp pakt en het eigen maakt. Zoek een dag op de inhaakkalender waar jij iets mee kan. Ga niet elke inhaker gebruiken om je social media feed te vullen. Als het de dag van het potlood is en je gebruikt nooit een potlood, heeft het ook geen zin om er op in te haken. Behalve als het een sentimentele ode aan het potlood is, dat je het schetsen zo mist. Dat kan dan weer wel. Want dat is eigen maken. Als jij potloden in je winkel verkoopt, zou dit een mooie inhaker kunnen zijn. Als jij een creatief beroep hebt en je schetst veel, kan je iets over potloden vertellen. Of beter nog, iets vertellen over je ontwerpproces en welke rol het potlood daar in speelt. Juist wanneer je iets niet al te letterlijk neemt, ontstaan er mooie inhakers!

Een aantal voorbeelden

Geniale inhaker van bol.com na de break-up van Wesley en Yolanthe.

Mooie inhaker op het weer van Gamma.

Deze inhakers van Hema vind ik echt geniaal. Zo simpel!

Deze is echt gedurfd, de inhaker op valentijnsdag; Pleurop bloemen. Stuur je (toekomstige) ex een boeket met dode bloemen.

Tips om zelf aan de slag te gaan

  • Neem het onderwerp niet te letterlijk, inhaken vraagt om een creatieve kijk. Het kan ook een gevoel oproepen of een herinnering. Vertel daar iets over. Bij mannendag kan je bijvoorbeeld vertellen welke man een grote rol heeft gespeeld in je bedrijf. Of in het opstarten van je bedrijf.
  • Probeer je product te koppelen aan de inhaker. Dit vraagt om een creatieve brainstorm, schrijf woorden op die bij het product horen. Laat je creativiteit de vrije loop, zoek overeenkomsten en verbasteringen. Zie het voorbeeld van Hema op Valentijnsdag, het product is een nietmachine. Niet, klinkt als need, valentijn = liefde = love. All you niet is love. Geniaal.
  • Draai het om! Zie het voorbeeld van Pleurop op Valentijnsdag. Als tegengeluid op deze zoetsappige commerciële dag, zetten zij gedurfde humor in. Ik ben stiekem best benieuwd hoeveel boeketten ze verkopen!
  • Denk aan je kernwaarden! Wat vind je belangrijk? Kan je daar iets over vertellen?
  • Hou het bij je doelgroep, wat willen zij weten? Wat is interessant voor hem/haar?
  • Je hoeft niet letterlijk de inhaakdag te noemen in je post. Verwerk de inhaker in je verhaal, of gebruik alleen de hashtag van die dag. Een bericht beginnen met ‘het is vandaag internationale mannendag’, vind ik eigenlijk al een afknapper.